Jousipyssyllä helikopteritkin tuhotaan. IX.

World Changed Forever -albumi, joka julkaistiin vuonna 2013 oli siis kronologisesti etenevä teemalevy. Idean sain muistaakseni Jared Diamondin eri sivilisaatioiden kehityskaaria käsittelevästä kirjasta “Guns, Germs and Steel” (1997), jossa oli katkelma Intian valtamerellä, Andamaanien saariryhmällä elävistä heimoista, jotka elävät edelleen eristyksissä modernista maailmasta. Tappavat kaikki, jotka tunkeutuvat heidän saarilleen ja ammuskelevat tv-kuvaajien helikoptereita jousipyssyillä. Tuo kontrasti ja kahden täysin erilaisen maailman kohtaaminen oli kutkuttava lähtökohta pidemmälle tarinalle ja niinpä tätä alettiin työstämään.

Kansivihkoon sisältyi varsinaisten lyriikoiden lisäksi myös pienet pätkät tarinankerrontaa biisien välissä, koska tarina ei mahtunut täysin laulutekstien puitteissa etenemään. Tässä ratkaisussa oli hyvää se, että kappaleet toimivat näin hieman paremmin myös itsenäisinä kokonaisuuksina, mutta huonoa se, että laittoman latailun ja ylipäätään digitaalisen kuuntelun aikakaudella, koko tarinaa ei millään pysty hahmottamaan ilman kansivihkon tarinaa. En tiedä johtuiko tästä se, että levy myi hieman paremmin kuin Epsilon, myös ulkomailla, heh!

Mutta tarina alkaa siis näin:

 

World Changed Forever (2013)

30. kesäkuuta, 2040. Eristäytynyt saari, jossain Intian valtamerellä. On kulunut muutama kuukausi siitä, kun katkera sisällissota loppui. Nuori saaren asukas, poika nimeltä Anela, herää aikaisin aamulla ja lähtee jokapäiväiselle kävelylleen saaren tienoilla. Hän näkee isänsä rannassa lähtemässä kalastamaan ja alkaa muistella heimosodan jälkimaininkeja:

“Ranta” (2013)

Anela: “kun maa vielä nukkui
minä kävelin kodistani
aina kukkulan huipulle asti
niin rauhallinen ja autuas aamu mua tervehti
ja palmupuut hiljaa paikallaan seisoi

alas, pitkin tietä
ja porttien läpi
isäni suuntasi rantaan
niin kuin hän teki joka päivä
hän lähti purjevenhollaan aamunkoitteessa

minä katsahdin oikealle
missä aamun ensisäteet
alkoivat valaista muuriamme
uusi päivä mua odotti ja siinä samassa
aloin miettiä sen kaiken hintaa

siitä lähtien kun olimme sotineet
ja kun yksi toisensa jälkeen
surmattiin veljet ja viholliset
olimme kasvaneet yhteen auringon alla
meillä oli mahdollisuus elää rauhassa”

(kuuntele biisi tästä linkistä)

WCF-kiertueella 2013.

Kertoja esittää yhteenvedon tulevista tapahtumista: kahden maailman yhteentörmäys, saaren symbolinen rooli, ensimmäinen maininta Uniajan käsitteestä sekä pohdintaa pääteemasta, eli siitä mikä lopulta määrittää ihmisten kohtalon:

“Sydämeni saari” (2013)

istuhan alas hetki ja kuuntele tarinani
se on taru, joka elää ikuisesti
ja kenties voit myös oppia jotakin
merten ja valtamerten takana
sijaitsee tuntematon maa
jossa sota käytiin täysin turhaan

mutta aivan kohta
kaksi maailmaa kohtaa
yksi pieni saari vaan
kaksi eri maailmaa
näin se on ollut kautta aikojen…

näet auringon paistavan
Sydämeni saarelle
samalla kun merkit ilmaantuvat meille
merkit Uniajasta
joka julmassa tuulessa taipuu
ja ensimmäistä kertaa kokonaan rikkoutuu

maailma on muuttumassa
kyllä, se on muuttumassa…

tunne isän menetys surussaan
ja kuinka huono omatunto soimaa
kohtaa uneksija joka meitä kaikkia muistuttaa
ja tuhoavan tunkeutujan viha
joka rakkaudelle on sokea
kohtaa kuolema jossa sinä olet uneksija

maailmankaikkeus elää
kun kaksi maailmaa törmää
ei saari valtikkojen
mutta heimo ikiaikainen
näin se on oleva läpi Uniajan…

ihmissydän lupauksen sisältää
sinetöitynä sisällesi syntymässä
ja menestys vain siten mitataan
miten olosuhteet lupausta varjostaa
tai kuinka kutoa voit lupauksen
tuohon Uniajan rakenteeseen
että se yksi on ja ikuinen
muuttumatonta ja pysyvää:
maailma itsessään

(kuuntele biisi tästä linkistä )